Telefoon 06 139 70 710         Email info@DFNBV.nl

ANWB neemt besluit over hoofdkantoor (september 2020)

Gestart in oktober 2019, afgerond in september 2020: de ANWB kiest voor een nieuw hoofdkantoor en verlaat het huidige iconische pand aan de Wassenaarseweg in Den Haag. Een ingrijpend besluit dat niet zomaar tot stand is gekomen.

Afwegingskader

Het programmateam ANWB Thuis werkte intensief samen om de directie en RvC een besluitvormend stuk voor te kunnen leggen. Allereerst was daar het besluit om de huidige locatie te verlaten, en vervolgens het besluit om uit drie opties een keuze te maken. Belangrijke issues waar ik persoonlijk aan werkte zijn het afwegingskader, het risicomanagement en het Programma van Eisen.

Advies

Binnen het programmateam heeft Fakton niet alleen ondersteund, gerekend en onderhandeld m.b.t. de nieuwe locatie, maar ook geadviseerd over de verkoop van de huidige locatie en de status van de locatie Hoofddorp (waar de afdeling Reizen is gehuisvest, op termijn ook op te nemen in het hoofdkantoor). Een integrale opdracht waarbij alle aspecten van vastgoed & huisvesting de revue zijn gepasseerd.

 
        29 september 2020

Nieuwe locatie hoofdkantoor ANWB in Den Haag

De ANWB gaat een nieuw hoofdkantoor bouwen en verlaat het huidige complex aan de Wassenaarseweg in Den Haag. Na een uitgebreid selectietraject heeft de ANWB haar oog laten vallen op de locatie van het Koninklijk Conservatorium aan de Juliana van Stolberglaan.  

Deze locatie is centraal gelegen, dichtbij het centrum van Den Haag en uitstekend bereikbaar met het openbaar vervoer. Het nieuwe hoofdkantoor van de ANWB, dat naar verwachting in 2024 klaar is, wordt een inspirerende en gastvrije kantooromgeving die verbinding, samenwerking en innovatie stimuleert en waar collega’s, leden en samenwerkingspartners elkaar kunnen ontmoeten. Op de nieuwe locatie krijgen de kenmerkende bedrijfsonderdelen van de ANWB, zoals de Alarmcentrale, Verkeersinformatie en het Leden Service Center een prominente plek. Ook komt er een ANWB-winkel met ANWB-Café.   Na intensief onderzoek naar de mogelijkheden om het huidige hoofdkantoor meer toekomstgericht te maken en te verduurzamen, is besloten om een nieuwe locatie te verkiezen boven een grootschalige verbouwing. Duurzaamheid, bereikbaarheid en flexibiliteit waren hierbij belangrijke criteria.   Voor de herontwikkeling van het terrein aan de Wassenaarseweg, waar de organisatie sinds 1960 is gehuisvest, werkt een projectontwikkelaar de toekomstige bestemming verder uit. Dit gebeurt in nauw overleg met de gemeente Wassenaar en de buurtbewoners.      

< Ga terug
Neem contact op
DFN

Vastgoed en management

Programma-, asset- of projectmanager voor diverse vastgoedontwikkelingen in Nederland. Verbinden van ontwikkelaars en gebruikers, om richting te geven aan complexe vastgoedvraagstukken.

Meer informatie

DFN

Strategisch advies

Van de inrichting van een projectorganisatie tot een second opinion op aanbestedingsvraagstukken. Strategisch advies voor vastgoedvraagstukken, maar ook: audits, teamevaluaties en workshops.
Meer informatie

 

 

DFN

Assetmanagement

Hulp bij het vaststellen van prestatie-indicatoren en het inzichtelijk maken van de bijbehorende resultaten, vanuit een ruime ervaring in programma- en (multi)projectmanagement.

Meer informatie

Partner van
MVO
RICSPPWL